Najważniejsze witaminy i ich rola w organizmie

Najważniejsze witaminy i ich rola w organizmie
daj mi ocenę

Witaminy to niezwykle ważne substancje, niezbędne człowiekowi do jego prawidłowego funkcjonowania. Które z nich są szczególnie istotne dla organizmu?

Witamina B12

Witamina B12, czyli kobalamina, to rozpuszczalny w wodzie związek chemiczny, którego głównym zadaniem jest produkowanie erytrocytów, czyli czerwonych krwinek. Odpowiada za metabolizm białek, tłuszczów i cukrów oraz syntezę neuroprzekaźników. Pełni również ogromną rolę w układzie nerwowym, poprzez wytwarzanie osłonki komórek nerwowych i utrzymywanie równowagi psychicznej człowieka. Wspomaga rozwój intelektualny, wpływa na pamięć i koncentrację. Często zwiększa także apetyt, szczególnie u dzieci.

Jej nadmiar może wywołać uczulenie i krwotok z nosa. Ponieważ witamina B12 występuje głównie w produktach podchodzenia zwierzęcego (jak mięso, ryby, jaja, mleko), jej niedobór zdarza się najczęściej u wegetarian.

Witamina C

Witamina C nazywana jest inaczej kwasem askorbinowym. Ma działanie profilaktyczne – skutecznie zmniejsza ryzyko pojawienia się infekcji i przeziębień, w szczególności u osób, które na co dzień są bardzo aktywne fizycznie. Witamina C wpływa na wchłanianie żelaza, produkcję hormonów i neuroprzekaźników, wspiera pracę układu krążenia, regulując ciśnienie tętnicze i zapobiegając wydzielaniu szkodliwego cholesterolu (LDL). Działa korzystnie na jędrność i młodość skóry, jest przeciwutleniaczem, skutecznie wspiera także gojenie się ran oraz wzmacnia dziąsła i zęby, eliminując bakterie powodujące próchnicę.

Skutkiem niedoboru witaminy C jest anemia, zmęczenie, osłabienie odporności, skłonności do krwawień, bóle stawowo-mięśniowe i pojawianie się zmarszczek. Naczynia krwionośne stają się słabsze, podwyższa się poziom cholesterolu, który w efekcie doprowadzić może do miażdżycy. Brak witaminy C często powoduje wystąpienie astmy i szkorbutu, objawiającego się m.in. wypadaniem zębów i stanem zapalnym w obrębie jamy ustnej.

Witamina D

Witamina D pochodzi głównie ze światła słonecznego i to właśnie stąd organizm ludzki zapewnia sobie niemal 100% jej dziennego zapotrzebowania. Jednak z uwagi na różne warunki pogodowe czy porę roku, konieczne jest również dostarczanie jej w produktach spożywczych, takich jak żółtka jaj, mleko, oleje roślinne, wątroba i ryby.

Witamina D należy do związków, które rozpuszczają się w tłuszczach i jej najważniejsza rola w organizmie związana jest z prawidłowym rozwojem i mineralizacją kości. Ponadto wpływa na poziom odporności człowieka, skutecznie zapobiegając infekcjom, a także chorobom przewlekłym, jak cukrzyca czy rak (m.in. piersi, jajników, jelita grubego czy pęcherza).

Niedobór witaminy D skutkuje znacznym osłabieniem, przemęczeniem, częstszym występowaniem stanów zapalnych, pogorszeniem wzroku, słuchu i stanu uzębienia, a także pojawieniem się osteoporozy (u dorosłych) i krzywicy (u dzieci). Choć rozróżniane są dwa główne jej typy, to największy wpływ na organizm ma witamina D3.

Witamina A, E, K3 i B17

Bardzo istotna dla organizmu jest również witamina A (antyoksydant, zapobiega utracie wzroku), witamina E (wspiera produkcję erytrocytów, zwalnia proces starzenia skóry) oraz witamina K (reguluje krzepnięcie krwi i gospodarkę wapniową, ma również właściwości przeciwbólowe i przeciwzapalne). W przypadku niedoboru tej ostatniej, możliwe jest zastosowanie wersji syntetycznej (tzw. witamina K3, czyli menadion).

Choć wszystkie witaminy są związkami niezbędnymi dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, warto pamiętać, że witamina B17 (amigdalina) może wywołać bardzo groźne dla człowieka zatrucie cyjankiem.

Witamina c, witamina D, witamina B12


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

77 + = 85